PEDIATRA RADZI: Zbuduj odporność swojego dziecka w 4 krokach

Data dodania: 2018-09-25

Zbliżająca się jesień, to czas, kiedy nasze dzieci pójdą do szkół i przeszkoli i spotkają się ze swoimi rówieśnikami. To ważny okres przynoszący wiele radości, ale także wyzwań i obowiązków dla nich, jak i dla rodziców. Duże wahania temperatur, deszcz, wiatr i zmniejszona ilość światła słonecznego, powodują, że organizm dziecka zdecydowanie bardziej narażony jest na atak bakterii i wirusów. Przygotowując dzieci na powakacyjny sezon, warto w tym czasie zadbać o wzmocnienie ich odporności.

 

Czym jest odporność dziecka?

To wewnętrzna siła naszego dziecka zapewniana przez sprawnie działający układ odpornościowy (immunologiczny). Dzięki niemu wirusy, bakterie, grzyby, a także alergeny nie mają wpływu na zdrowie naszych dzieci.

 

Od czego zależy, że niektóre dzieci chorują bardziej, a inne mniej?

Dziecko na świat przychodzi z wrodzoną odpornością (tzw. pierwotną, nieswoistą). Oczywiście istnieją choroby, które upośledzają wrodzoną odporność, ale są relatywnie rzadkie. Ocenia się, że częstotliwość ich występowania wynosi 1 na 10 000 przypadków.

 

Drugim rodzajem odporności dziecka jest odporność nabyta (tzw. swoista), która w dużej mierze zależy od nas samych. Możemy ją wzmocnić poprzez karmienie piersią, odpowiednio dobrane szczepienie, ale przede wszystkim zależy ona od stylu życia, profilaktyki i środowiska, w którym przebywa nasze dziecko.

                                                                                                                                  

  1. Aktywność dziecka

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci powinny aktywnie spędzać czas przynajmniej 3 razy w tygodniu po godzinie. Badania naukowe jednoznacznie pokazują, że regularna aktywność fizyczna w znaczący sposób poprawia odporność dziecka w walce z infekcjami. Jeśli jednocześnie połączymy aktywny wypoczynek z przebywaniem na świeżym powietrzu np. w lesie, w parku, w górach, czy nad jeziorem, zapewnimy naszemu dziecku prawidłowy rozwój pod kątem fizycznym, emocjonalnym, społecznym, intelektualny i twórczym. Warto upewnić się, czy szkoła lub przedszkole zapewniają odpowiedni poziom aktywności naszemu dziecku.

 

Wniosek: Zadbaj, aby Twoje dziecko spędziło aktywnie czas, najlepiej 30 minut każdego dnia na świeżym powietrzu.

 

  1. Środowisko

Zbliża się okres jesienno-zimowy, a z nim czas wzmożonego zanieczyszczenia powietrza. W celu określenia jakości powietrza stosowany jest wskaźnik Air Quality Index (AQI), który bierze pod uwagę głównie zanieczyszczenie pyłami PM 2,5 i PM 10 oraz dwutlenkiem azotu i tlenkiem węgla.

Jakość powietrza w Bielsku-Białej i okolicach sprawdzicie na: http://www.bielsko.info/monitoring-jakosci-powietrza-on-line-bielsko-biala. Serwis zamieszcza również rekomendacje, co do możliwości przebywania na zewnątrz.

 

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest zadbanie o odpowiednią temperaturę powietrza w domu. Przebywanie w nadmiernie ogrzanych pomieszczeniach, osłabia układ odpornościowy naszego dziecka.  W takich warunkach dziecko znacząco łatwiej zapada na infekcje kataralne, zapalenia gardła, uszu, oskrzeli i płuc.

Zalecane temperatury w pomieszczeniach: temperatura w pokoju dziennym nie powinna przekraczać 21°C, wyjątek stanowi pokój dziecka do 1 roku życia, w którym temperatura powinna być utrzymywana w graniach 22-23°C. W sypialni dziecka w nocy powinno być chłodniej o około 2°C, czyli między 19-20°C, natomiast najcieplej powinno być w łazience między 25-26°C

 

Wniosek: W okresie jesienno-zimowym utrzymuj temperaturę w mieszkaniu do 21oC.

 

  1. Sposób odżywiania i zbilansowanie diety

Odporność zależy w dużym stopniu od jakości pożywienia. Dobrze ułożony jadłospis jest kluczowy dla zapewnienia dziecku odpowiedniej ilości energii oraz niezbędnych witamin i minerałów.  Ze względów na obszerność tematu, więcej informacji znajdziecie na moim blogu (www.mobilnygabinetpediatryczny.pl)

 

Wniosek: Pamiętaj, że jesteśmy tym, co jemy, dlatego bardzo ważne jest zapewnienie zbilansowanej diety dziecku.

 

  1. Odpowiednia ilość odpoczynku i snu

Zdrowy sen to ważny element prawidłowego rozwoju dziecka oraz budowania odporności, szczególnie w okresie infekcyjnym. Zapotrzebowanie na sen u noworodka to 14 do 17 godzin. Przedszkolak dla prawidłowego rozwoju potrzebuje 10 do 13 godzin. Kiedy dziecko idzie do szkoły, wystarczy mu 9 do 11 godzin snu. Więcej na ten temat przeczytacie na moim blogu.

 

Wniosek: Zapewnij Twojemu dziecku odpowiednią ilość snu. Zarówno zbyt krótki, jak i za długi sen, wpływa niekorzystnie na kondycję psychofizyczną dziecka.

 

Podsumowując:

  1. Zadbaj, aby Twoje dziecko spędzało aktywnie czas, najlepiej 30 minut każdego dnia, w ramach możliwości na świeżym powietrzu.
  2. Zmniejsz temperaturę w mieszkaniu do 21o
  3. Z każdej grupy pokarmów uodparniających wybierz jeden i wprowadź do codziennej diety Twojego dziecka. Nie zapomnij o dobroczynnym działaniu odpowiedniego oleju i witaminy D3.
  4. Zapewnij Twojemu dziecku odpowiednią ilość snu.

Więcej na temat budowania odporności, chorobach wieku dziecięcego oraz wspieraniu prawidłowego rozwoju Twojego dziecka dowiesz się na http://www.mobilnygabinetpediatryczny.pl

Lek. Łukasz Grzywacz

Absolwent  Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w myśl zasady, iż rolą lekarza jest utrzymywanie pacjenta w zdrowiu. Kluczem jest tu wiedza, prewencja oraz dobre i wczesne rozpoznanie, które zapewniają dziecku prawidłowy rozwój, a rodzicom komfort. W swojej pracy kładzie duży nacisk na współpracę z rodzicami, jako tymi, którzy najlepiej znają swoje dziecko i jako pierwsi mogą rozpoznać wczesne symptomy i szybko zadziałać. Kiedy już jednak dziecko zachoruje i konieczna jest interwencja medyczna, poszukuje przyczyny w sposób przekrojowy i proponuje terapię zapewniającą możliwość szybkiego powrotu do zdrowia w bezpieczny sposób. 

 

Podziel się na:

Najpopularniejsze: