W trakcie odchudzania dieta jest bardzo ważna, ale nie zapominajmy o ćwiczeniach

Data dodania: 2018-10-18

Odchudzanie prowadzone wyłącznie za pomocą diety może okazać się mało skuteczne, jeśli nie dołączymy również aktywności fizycznej. Dopiero odpowiednio dobrana dieta i właściwe ćwiczenia mogą spowodować szybką utratę zbędnych kilogramów.

Dieta, dieta, dieta – wciąż słyszymy to w kontekście odchudzania. Jest w tym sporo prawdy, ponieważ to właśnie odpowiednio dobrana dieta jest kluczowym czynnikiem dla osiągnięcia zaplanowanych efektów. Jednak czy na tym powinno kończyć się odchudzanie? Zaraz, zaraz, chyba o czymś zapomnieliśmy. Co z aktywnością fizyczną? Koniec z zagładzaniem się i nieskutecznymi suplementami służącymi głównie firmom, które je sprzedają! Jeśli chcesz trwale i zdrowo schudnąć, zacznij uprawiać sport. Od zaraz!

Ruszaj się i chudnij

Aktywność fizyczna to wraz z odpowiednio zbilansowaną dietą jeden z dwóch głównych czynników pozwalających na skuteczną redukcję masy ciała. Uprawianie sportu oznacza mniej lub bardziej intensywny ruch, który zmusza organizm do podwyższonych wydatków energetycznych. To logiczne – skoro Twoje ciało wykonuje wytężoną pracę, musi również pobierać więcej paliwa, jakim jest właśnie energia, czyli w praktyce kalorie.

Skoro w rezultacie aktywności fizycznej spalane są kalorie to automatycznie podwyższa się zapotrzebowanie energetyczne organizmu. W praktyce oznacza to, że jeśli zaczęliśmy uprawiać sport, to można, a nawet należy jeść nieco więcej niż dotychczas, pod warunkiem oczywiście, że nie będą to przesadnie kaloryczne dania. Inny korzystny efekt wynikający z regularnej aktywności fizycznej to przyspieszenie metabolizmu, a szybszy metabolizm to zdecydowanie lepsze efekty odchudzania.

Zastanawiasz się w jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na skuteczność odchudzania? Mianowicie dzięki wysiłkowi wydatkujesz więcej energii, czyli de facto spalasz kalorie, a to właśnie ich liczba w stosunku do Twojego zapotrzebowania kalorycznego decyduje o tym, czy chudniesz, czy wręcz przeciwnie - tyjesz.

Przykładowo, jeśli Twój bilans energetyczny wynosi 0 (dostarczasz organizmowi w ciągu doby dokładnie tyle kalorii ile potrzebuje), a więc nie jest ani ujemny, ani dodatni i jako tako się równoważy, a w trakcie ćwiczeń spalisz 200-300 kcal, to tym samym stanie się on ujemny (organizm w ciągu doby spali więcej kalorii niż otrzyma). W rezultacie, bez radykalnego zmniejszania liczby spożywanych posiłków oraz bez katowania się głodową dietą możesz sukcesywnie chudnąć, pozbywając się zbędnej tkanki tłuszczowej. Chociażby z tego względu warto regularnie uprawiać sport w trakcie odchudzania, a oczywiście nie są to jedyne zalety regularnej aktywności fizycznej.

Jakie ćwiczenia najlepsze na odchudzanie?

Jeszcze kilka lat temu panowało przekonanie, że im dłuższy wysiłek fizyczny, tym szybciej osiągniemy zamierzony cel. W celu zrzucenia zbędnych kilogramów zalecano ćwiczenia typu cardio, czyli przede wszystkim bieganie, jeżdżenie na rowerze czy pływanie, jednocześnie podkreślając, że dopiero po 30-45 min takiej aktywności organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową.

Coraz częściej słyszymy jednak, że to przekonanie jest błędne, a skuteczniejszym sposobem na redukcję masy ciała są ćwiczenia interwałowe. Na czym polegają te ćwiczenia? Główne założenie to intensywny wysiłek fizyczny przerywany krótkimi przerwami, na zasadzie, np. 20 sek. sprintu na pełnych obrotach, a następnie 30 sek. przerwy, po czym powtarzamy serię kilku- lub kilkunastokrotnie. Oczywiście w miejsce biegania można wstawić jakąkolwiek inną intensywną aktywność, np. jazdę na rowerze (w niektórych rowerkach treningowych dostępne są specjalne programy do takich ćwiczeń) czy pływanie.

Największą zaletą interwałów w kontekście odchudzania jest to, że organizm korzysta z zapasów tłuszczu nie tylko w trakcie samego wysiłku, ale i po jego zakończeniu. Oznacza to, że nawet odpoczywając, przez wiele godzin po treningu interwałowym spalasz dużo kalorii, co nie następuje w takiej skali w przypadku ćwiczeń cardio. Co więcej, w odróżnieniu od tradycyjnego biegania trening interwałowy nie prowadzi do utraty masy mięśniowej.

Wyższość treningu interwałowego nad cardio z perspektywy odchudzania nie oznacza jednak, że należy całkowicie rezygnować z tego drugiego. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby od czasu do czasu włączyć go do swojego programu, jednak podstawą powinny być ćwiczenia interwałowe. Warto również wykorzystać potencjał drzemiący w treningu siłowym, głównie z powodu znacznego przyspieszenia metabolizmu, do którego on prowadzi.

Jeśli jednak chcesz uzyskać maksymalne efekty odchudzania, to koniecznie zastosuj również odpowiednio zbilansowaną dietę, gdyż ćwiczenia w połączeniu z właściwym odżywianiem mogą zapewnić maksymalne efekty.

 

Podziel się na:

Najpopularniejsze:


JUŻ WKRÓTCE NOWY NUMER!

WSZYSTKIE MAGAZYNY


NASZ BLOG

Jestem Ambasadorem Marki