Witaminy z grupy B, których nie powinno zabraknąć dzieciom ani dorosłym

Data dodania: 2020-05-06

Pod ogólną nazwą „witamina B” kryje się wiele niezwykle korzystnych dla naszego zdrowia substancji. Większość z nich odpowiada między innymi za pracę układu nerwowego czy prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Jednak z pewnością nie są to jedyne właściwości kompleksu witaminy B. Dowiedz się więcej o działaniu i skutkach niedoborów najważniejszych odmian witaminy B!

Właściwości witaminy B

Właściwości witamin z grupy B zależeć będą przede wszystkim od konkretnego jej typu. Wśród najważniejszych rodzajów witaminy B wyróżnić można:

  • witaminę B1 – znaną także jako tiamina. Jedną z jej najważniejszych funkcji jest wspieranie układu nerwowego. Dodatkowo chroni ona przed oksydacją lipidów, a także odpowiada za przemianę węglowodanów, zapewniając organizmowi energię. Tiamina wspiera również odporność,
  • witaminę B2 – inaczej ryboflawinę. Wspomaga metabolizm żelaza, chroniąc tym samym przed anemią. Odpowiada także za zachowanie dobrej kondycji skóry. Wspiera działanie układu pokarmowego i oddechowego. Ma także wpływ na zachowanie ostrości wzroku,
  • witaminę B3 – nazywaną również niacyną bądź witaminą PP. Ma znaczenie dla syntezy hormonów płciowych, insuliny oraz kortyzolu. Ma także znaczenie dla prawidłowego działania układu pokarmowego,
  • witaminę B4 – określaną też jako cholina. Wspomaga czynność serca, a także funkcjonowanie układu oddechowego. Ma znaczenie dla prawidłowej pracy mięśni,
  • witaminę B5 – inaczej kwas pantotenowy. Wspomaga regenerację skóry oraz błon śluzowych. Bierze udział w syntezie hemoglobiny oraz wspiera pracę układu nerwowego. Wpływa na syntezę części hormonów oraz wspiera odporność,
  • witaminę B6 – określaną także pirydoksyną. Reguluje ciśnienie krwi, ma wpływ na produkcję hemoglobiny oraz usprawnia pracę mięśni. Ma znaczenie w procesie wchłaniania magnezu,
  • witaminę B7 – nazywaną też biotyną bądź witaminą H. Odpowiada za produkcję enzymów trawiennych, a także za syntezę kwasów tłuszczowych w organizmie. Reguluje też poziom glukozy oraz zapewnia dobrą kondycję skóry i włosów,
  • witaminę B8 – inaczej inozytol. Wspiera pracę wątroby, a przy tym bierze udział w wytwarzaniu serotoniny. Pomaga też zachować dobry wzrok oraz obniża poziom cholesterolu,
  • witaminę B9 – niekiedy nazywaną też witaminą M lub kwasem foliowym. Jest ona szczególnie ważna dla kobiet w ciąży, odpowiada bowiem za wytworzenie cewki nerwowej u płodu. Ma także znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, krwionośnego oraz pokarmowego,
  • witaminę B12 – określaną również kobalaminą. Wspiera tworzenie czerwonych krwinek oraz niektórych białek. Wspomaga płodność oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku.

Niedobór i przedawkowanie witaminy B

Skutki braku witaminy B również zależeć będą przede wszystkim od jej typu. Przy niedoborach:

  • witaminy B1 – wystąpić mogą bóle oraz skurcze mięśni, zaburzenia ze strony układu nerwowego, w tym spadek nastroju, problemy żołądkowo-jelitowe i kłopoty z sercem,
  • witaminy B2 – czasem występują problemy z narządem wzroku oraz układem nerwowym, a także zapalenie śluzówki jamy ustnej. Czasem skutkiem bywa też niedokrwistość,
  • witaminy B3 – może nastąpić nadkwasota, problemy żołądkowe oraz spadek koncentracji. Niedobór ten bywa również przyczyną choroby nazywanej pelagrą, do objawów której zaliczyć można biegunkę, wymioty, zaparcia, zapalenie skóry, bezsenność, otępienie, osłabienie, agresję, a nawet ataksja. Nieleczona pelagra może prowadzić do śmierci, 
  • witaminy B4 – niekiedy następuje stłuszczenie wątroby na skutek gromadzenia się cholesterolu i trójglicerydów. Dodatkowo brak tej witaminy może prowadzić do problemów z sercem, zaparć i bólu głowy,
  • witaminy B5 – skutkiem są obniżenie ciśnienia, dolegliwościami ze strony układu pokarmowego i nerwowego, bólem mięśni i stawów, wypadanie włosów i problemy skórne, w tym długie gojeniem się ran,
  • witaminy B6 – nastąpić może wysypka, zaburzenia nastroju i zmniejszenie odporności. Jego symptomy bywają widoczne na języku, który puchnie i staje się gładki,
  • witaminy B7 – pojawić się może osłabienie, suchość oczu, ból języka, wypadanie włosów, spadek nastroju czy problemy ze skórą, w tym jej pękanie w kącikach ust,
  • witaminy B8 – niekiedy powstają stłuszczenie wątroby, problemy skórne, obniżenie płodności oraz zaburzenia ze strony układu nerwowego,
  • witaminy B9 – czasem dochodzi do rozwoju osteoporozy, problemów z układem krążenia, a także bezsenności, stanów lękowych czy znacznego obniżenia nastroju,
  • witaminy B12 – mogą wystąpić skutki w postaci anemii, chociaż dojść może również do poważniejszych zaburzeń ze strony układu nerwowego.

Nadmiar witaminy B nie zdarza się często. Każda z nich jest bowiem rozpuszczalna w wodzie, dzięki czemu może być samoistnie usuwana z organizmu wraz z moczem i potem. Jeśli jednak dojdzie do przedawkowania, może ono objawiać się np. reakcją alergiczną, zaburzeniami ze strony układu pokarmowego, a także nadmiernym poceniem się czy spadkiem ciśnienia krwi. Niekiedy dochodzi również do problemów neurologicznych.

W czym jest witamina B?

Najwięcej typów witaminy B występuje w drożdżach, podrobach, produktach pełnoziarnistych oraz otrębach. Wiele z nich znaleźć można również w orzechach, migdałach, nasionach oraz roślinach strączkowych. Pozostałe produkty z witaminami z grupy B to np.:

  • jaja kurze – doskonałe źródło witaminy B2, B4, B5, B7, B8, B9 i B12,
  • ryby morskie – zawierają głównie witaminy B3, B5, B6, B7 oraz B12,
  • mleko i jego przetwory – można w nich znaleźć przede wszystkim witaminy B2, B4, B5, B6, B8 i B12,
  • marchew – obfituje w witaminy B6 i B7.

Najczęściej, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość każdej witaminy B, wystarczy wprowadzenie zdrowej diety. Jeśli jednak nie z jakichś powodów nie jest to możliwe, warto zastanowić się nad suplementacją, którą najlepiej skonsultować z lekarzem. 

Podziel się na:

Najpopularniejsze: